‘Voltooid leven’ – een gesprek met een denker een dokter en een dominee

Donderdag 8 februari om 20.00 uur
Bergsingelkerk te Rotterdam.

Het is van alle tijden – of was het ooit anders – dat een mens die oud wordt – heel oud tegenwoordig – zich afvraagt wat nog de zin van het leven is. De geliefden zijn gestorven en de maatschappij doet het al heel lang zonder jouw bijdrage. En met de loop der lange jaren wordt je afhankelijker, eenzamer en nuttelozer.

Vroeger bad men tot God of Deze ons thuis wilde halen. Maar nu die overgave aan God niet meer het vanzelfsprekende antwoord is op de moeite van het ouder worden zoeken we elders. De dokter wordt het nieuwe adres om je doodswens te uiten, in de hoop dat deze je begeleidt op weg naar de beëindiging van je leven.

Wat betekent het voor ons, dat oudere mensen die naar de dood verlangen zelf over hun levenseinde kunnen beslissen. Wat betekent het voor de familie die er bij betrokken raakt? De vrienden, de kerk? Hoe gaan de nieuwe mogelijkheden tot een zelfgekozen levenseinde onze samenleving veranderen?

Op donderdag 8 februari gaan we in gesprek over ‘voltooid leven’, met

• dr. Kees Rovers, SCEN-arts
  • dr. Awee Prins, filosoof aan de Erasmus universiteit.
  • ds. Réne van Loon, predikant van de wijkgemeente de Samaritaan.

Gespreksleiding Bara van Pelt, predikant van de Bergsingelkerk.