De actualiteit van Dietrich Bonhoeffer

Bonhoeffer expert dr Wilken Veen gaf op woensdagavond 11 maart een interessante lezing in de Bergsingelkerk.

Het was het verhaal van Dietrich Bonhoeffer: de Duitse dominee en briljant theoloog die in 1939 het besluit nam het gevecht met het misdadige nazi regiem aan te gaan en actief mee te werken aan de liquidatie van Hitler.

Wat is de actualiteit van Bonhoeffer’s onvoltooid gebleven aanzetten voor een ethiek, voor een wereld opnieuw in de ban van populistische en autoritaire leiders, 75 jaar na de bevrijding? En wat is  het belang voor de kerk?

Over deze grote vragen sprak dr Wilken Veen voor een goed gevulde zaal in de Bergsingelkerk en ging met het publiek in discussie.
Veen is Bonhoeffer expert en publiceerde een standaardwerk over diens  aanzetten voor een ethiek.

Door Hezemans trad op als moderator en Chris van Krimpen presenteerde een aantal foto’s van Bonhoeffers leven en activiteiten.

Het was een spannende lezing over onderwerpen in het brandpunt van de actualiteit van kerk & samenleving.

Na afloop kreeg iedere deelnemer een door het Bonhoeffer team van de kerk geschreven bundel essays als aandenken.