Bergsingelkerk in de oorlog

Bergsingelkerk in de Oorlog.

Een bijzonder concert!

Het concert van 4 mei 2019 van organist Edwin Vooijs in de Bergsingelkerk viel samen met de nationale dodenherdenking. Dit concert werd daarom gecombineerd met de lezing van Chris van Krimpen over de Bergsingelkerk in de Tweede Wereldoorlog.

In mei 1940 verloor de Gereformeerde Kerk bij het bombardement twee van haar zes kerkgebouwen. De Bergsingelkerk ontsnapte nog net aan de verwoesting. In de omgeving vielen verschillende bommen: in de Bergselaan, de Lisstraat, de Schiebroekse straat en de Willebrordusstraat. Tijdens de gevechten in mei 1940 deed de Bergsingelkerk dienst als slaapplaats voor Nederlandse militairen. Gedurende de bezetting werd de kerk ook een wijkplaats voor onderduikers.

Inspirerend is de rol van de Gereformeerde Kerk in de hongerwinter. Toen, eind 1944, de nood het hoogst was kwam vanuit de Bergsingelkerk de Noodcommissie “Hulp voor Allen” in actie. Vanuit de kerk en het nabije Protestantse ziekenhuis Eudokia werden zo’n 8000 hongerende mensen van voedsel voorzien. Met veel moeite een creativiteit werden per binnenschip en vrachtwagen voedseltransporten georganiseerd die uitzwermden over de Noordelijke provincies waar nog voedsel beschikbaar was.

Op 10 mei 1945 organiseerde het Oranje-Comité Bergsingel een bevrijdingsconcert in de kerk. De toenmalige organist Wim Kooij bespeelde het orgel.

Een gedeelte van zijn repertoire wordt nu opnieuw ten gehore gebracht door de vaste organist van de Bergsingelkerk Edwin Vooijs.

Het was een druk bezochte en bijzondere middag.

Presentatie Bergsingelkerk Dodenherdenking 4 mei 2019

De Bergsingelkerk in Oorlogstijd Final