Berlijndienst in BMVier

Op zondag 26 januari a.s. stond de kerkdienst in BMVier in het teken van het bezoek dat een afvaardiging van onze gemeente gebracht heeft aan onze partnergemeente, de Eliasgemeinde in Berlijn, op 7-11 november 2019. Daar hebben we met elkaar gevierd dat 30 jaar geleden de Berlijnse muur is gevallen. De mensen daar hebben ons bezoek zeer op prijs gesteld. Een brief met hun waardering erin zal worden voorgelezen in de kerkdienst. De liturgie in de dienst is geïnspireerd op de ervaringen tijdens het bezoek: we zingen een paar liederen die toen ook gezongen werden, deels Duitstalig, en we lezen bijbelteksten die betrekking hebben op de thematiek van de mensen daar. Bij dit alles stellen we onszelf de vraag: wat kunnen wij hier en nu met deze teksten en gedachten? Hoe kan de inspiratie van hen daar, ook ons hier kracht geven? We ontdekten dat de Berlijnse muur dan wel gevallen is, maar dat muren en situaties van onderdrukking nog steeds voorkomen in de wereld. De Berlijners zijn daarom begaan met mensen wereldwijd die nu in nood zijn, en inspireren ook ons daartoe. In de voorbeden is hier ruimte voor.

Na de dienst werden koffie/thee met West-Duitse koekjes en Oost-Duitse Rotkäppchen sekt geserveerd.