Open Monumenten Dag

De Bergsingelkerk is een in 1913 door architect Tjeerd Kuipers ontworpen kerk. Het meest indrukwekkend van de kerk is de voorgevel met de twee torens. Na een lange discussie over de toekomst van het kerkgebouw (Moskee, sloop of bejaardentehuis) kreeg het op 5 mei 2000 de status van gemeentelijk monument.

De gereformeerde kerk ligt in het midden van de wijk Liskwartier in Rotterdam op de hoek van de Bergsingel en de Bergselaan en valt op door haar forse contouren. Ze is gebouwd als kruiskerk, waarbij de plattegrond grotendeels de contouren van het beschikbare stuk grond volgt. De kerk is gebouwd in een door het werk van H.P. Berlage beïnvloede rationalistische stijl met kenmerken van jugendstil. Op 2 juni 1914 werd de eerste steen gelegd door ds. J.H. Landwehr.